Børnehavebørn snuser til livet i skolen i et 6 ugers førskoleforløb

6. februar er dagen, hvor AskovFondens Børnehus sætter gang i vores førskoleforløb for de største børnehavebørn. Det er nu tredje år i træk, hvor vores børn leger skole i løbet af 6 lærerrige uger.

I år indgår 4 temaer i forløbet, så børnene skal snuse til emnerne: min familie, tal, bogstaver, klokken og over/under begreber. Som altid har de voksne fokus på børnenes sociale kompetencer i aktiviteterne, så de bliver forberedt på at indgå i de sociale fællesskaber, der venter ovre i skolen.

Under forløbet vil leg og læring gå hånd i hånd. Her handler det om at eksperimentere i legene og pirre børnenes nysgerrighed, så de opnår en bredere forståelse for at lære i forskellige situationer.

På billedet ses børn fra vores førskoleforløb på Nationalmusset. Det er interessant at se børnene søge den voksnes opmærksomhed i deres nysgerrighed efter at vide mere om den mærkelige rune-sten.

Som noget helt nyt kommer Janne Aagaard – sangskriver og komponist til børneteateret Zebra Ze Ze og laver en forestilling, der hedder ABZe ze. Hun er sammen med os i en hel uge. Her kommer bl.a. bogstaverne i spil på en sjov måde.

I forestillingen skal børnene hjælpe Janne med at finde Zebraen, som er stukket af fra Zoologisk Have, fordi dyrepasseren ikke vil lære den at læse. Billederne er venligst udlånt af Janne Aagaard.

Desuden får vi besøg af vores dygtige samarbejdspartner, sprogvejleder, Malene Meyer, der også tidligere har været en stor hjælp og inspiration i tidligere førskoleforløb. Denne gang skal Malene lege med børnenes sprog i temaet om over- og underbegreber. 6 forrygende uger ligger foran os.

Hvis du er nysgerrig efter at høre mere om, hvordan vi arbejder på at gøre børnene skoleparate, så er du velkommen til at kontakte en af de pædagoger, der har planlagt forløbet.